een vreemde dag in Patthaya

6 februari 2018 - Pattaya, Thailand

IMG_0698Ik word wakker na de vreemdste dag in mijn leven.

Ik zit z nu op mijn bed met mijn tablet, want ik wil die dag meteen registreren.

Nu heb ik hier wel een kaptafel met spiegel, maar die zit aan de vloer van mijn hotelkamer in Patthaya gelijmd, anders kon ik hem naar mijn bed schuiven, en zo wat makkelijker typen dan met 1 elleboog leunend op mijn bed.

Zo,, lig nu met 2 kussens in mijn rug, typt iets makkelijker.

Het is 5.55, net was het 5.30, de tijd dat ik altijd wakker wordt, wanneer de Thaise dag aanbreekt met hanegekraai en mensen die op hun brommer naar hun werk gaan.

Ik werd dus wakker uit een droom, die zo bijzonder was dat ik hem wil opschrijven.

Ik ben in mijn wooncomplex ,een anti-kraak bewoond renovatiegebouw dat als verzorgingstehuis heeft gediend. Ik ga alle deuren langs en vraag of ik binnen mag komen voor een praatje. Dat is achteraf niet vreemd, want in dat complex ben ik huismeester.

Na een paar gesprekken, die over vanalles gaan,literatuur zelfs, voegen sommigen zich bij me en zitten we met zijn vieren gezellig en geanimeerd te praten. Dan wordt ik wakker.

Misschien komt de droom door een ervaring die ik 4 uur geleden had.

ik werd wakker van dw karaokemuziek uit de straat, zoals ik daar altijd van wakker wordt in dit hotel. Maar nu had ik mij voorbereid, en was e al om 6 uur gaan slapen, zodat ik al 7 uur geslapen had. Wel met een diazepammetje, die in Laos vrij te koop zijn, zonder recept.

Terwijl ik me anders lig te ergeren aan de herrie( je hoort wel 3 zangers of zangeressen door elkaar, want er zijn wel 50 karaokebars in Patthaya of 100), beluisterde ik met plezier “rolling on a river van Creedence en Whiskey in the jar”, erbarmelijk gezongen maar er was vast plezier daar. Ik besloot de straat op te gaan, kijken wat er met me zou gebeuren. Meestal word ik chaotisch van die chaos,maar je weet maar nooit.Ik was van plan na een uur weer naar bed te gaan, als de herrie luwt kan ik nog een paar uur slapen.

Bovendinen had ik dorst, en bood deze kamer geen flesje water. Wel 2 glazen(waaruit je vanalles. kan opmaken) en een asbak,die  je  elders nooit aantreft, maar bordjes no smoking.En dat je niet in de kamer mocht koken. Hier kon alles.Dus ook op mijn benzinebrander water heten voor mn haarwas, want dat met koud water moeten, nee, da,s niks.

Toen ik mijn deur open deed en de galerij op ging naar de trap, hoopte ik dat die vrouw daar weer lag, zoals ze daar om half 6 gisteravond lag. Haar gordijn stond een stukje open, ik zag dat ze tv keek, en naar me keek. Ze leek me nogal mooi. Zou ze beroeps vrouw zijn? En ja, daar lag ze weer, of nog? Ik keek naar binnen en gebaarde wat, waarop ze naar de deur kwam en open deed. We stonden een minuut of wat te praten, tot me dat gepraat in die deuropening ging tegenstaan, en vroeg: gaan we bij mij of jou binnen verder praten? Niet dat ik een vlotte vent ben, maar dit land verandert mij soms totaal, en het valt altijd goed..

Afijn, Ik werd binnen uitgenood, en ze ging weer op bed liggen. Er stond een stoel, waarop ik maar plaats nam.Zo had een jurkje aan met schouders bloot, ze had een tattoo van schouder tot onder het jurkje, dus haar borst, en mijn ogen vraten haar bijna op, zo mooi, terwijl ze van een afstand een gewone Thaise was. Het praten met tv aannwas Moeilijk, dus ik vroeg of het geluid uit kon. Het was een film met 2 russische onderschriften. IK vroeg of ze russisch sprak, maar ze legde uit dat ze zomaar wat keek, omdat je overal wel van leerde, wat misschien haar hart raakte, waarbij ze haar hand naar haar borst bracht.

Was ze hier voor werk? Ze deed iets in de ICT, maar wat begreep ik niet. Haar engels was wat thais, ik kon veel niet volgen.En, waarom ze daar zo lag, met dat gordijn een beetje open. Wel het antwoord kwam er zo laconiekk als vanzelfsprekend uit, zoals alleen in thailand bepaalde dingen vanzelfsprekend kunnen zijn: ze was een mooie vrouw, en vond het leuk bekeken te worden.

Ik ging vertellen hoe mijn dag begonnen was, en ik als een verzopen kat in Patt.a was aangekomen, de chauffeur van de songthew me verkeerd had afgezet en ik toch nog een dikke kilometer moest lopen naar mn vertrouwde “ Little Court”. Wat bof ik toch met die motortaxi die me de eerste keer hierheen bracht, terwijl al die anderen me taxeren op: die zal wel tussen de gogo-bars een kamer nemen.

Ik was om 4 uur opgestaan, mijn spullen ingepakt met tent (die vrij snel 2 keer van mn ruzak viel, en ik toen maar heb laten liggen : dit avontuur was niet voor herhaling vatbaar),en ben gaan lopen, tot schaarse straatlantaarns me de weg naar het stationnetje hadden gewezen. Eigenlijk meer een stukje perron waar je kon uitstappen. Er bleek toch een hokje te zijn waar ik kon wachten want het was al weer een uur of 2 zachtjes aan het regenen.Eerst  kwam er een goederentrein aan, die natuurlijk niet stopte. Even over half 8 kwam dan het treintje waar ik op hoopte, en bracht me naar het eindpunt Kaeng Khoi, waar het intussen met bakken op de lucht .kwam.Ik had 20 minuten voor de trein naar Bangkok, dus stortte me de straat in, waar niemand zin had even een bordje eten voor me te maken. Men bleef onder de luifel of wat ook maar schuilnis bood, slechts mensen in de rijkdom van een paraplu waagden zich de straat op. dus door naar de markt die overdekt was, hopend op de heerlijke pie die ik daar eerder gegeten had.(zie foto)

Niet dus, maar toch een heerlijke Pat thai. Voor een kwartje, in een bakje, dat dit keer niet van foam, maar van karton was, maar wit en zo dun dat het foam leek.

Ik wilde Bangkok vermijden, maar, ivm de regen en de zekerheid en zo, toch maar doorgereden tot Hua Lampong, over of ondergestapt in  de metro, daar wist ik de weg nog wel naar Ekkamay, het busstation waar zowat elk kwartier wel n bus naar Patthaia gaat.

En zo kwam ik hier. Hoewel dit verhaal nog wel langer kon zijn als ik de avond ,of de dag daarvoor, er bij zou nemen. Over de wanhoop, een plekje in de schaduw te vinden, overmand door hitte, en daarna benauwd door de onweershoosbui:  de angst over wat er van mijn tablet, mijn camera, mijn  dagboek over zou blijven.

Maar intussen keek de vrouw even naar het raam, en de tv , en ik besefte dat het haar te lang ging  duren,en ze  zei dat ze het haatte, te praten met mensen die ze niet begreep, en dat begreep ik wel, dus ik excuseerde mij en nam afscheid van een prachtige ,direkte en zeer ntelligente  vrouw, die mij weer duidelijk maakte hoe anders de thai in elkaar zit. Intuitief, associatief.En ook dat ze het woord haat gebruiken voor alles wat hen tegenstaat.

#