Waar ik op LongBeach van geniet

29 december 2018

S nachts in mn bed van het ruisen van de golven,het bezoek van de gekko, begin november nog het geruis van het beekje en het watervalletje naast mn hut. S ochtends 6 uur de hangmat in, weer verder genieten.De cicade start zijn zingende fluittoon. Het verkleuren van de lucht en de zee met het opkomen van de zon. Havermout maken op mn brander., opeten in de hangmat Kijken wat er allemaal op zee te zien is , een bootje met een visser ,een zwerm reigers, de zeearend, of tussen mn hut en het water :Een grijze reiger komt langs lopen vanachter mn hut, waar een watervalletje door een kloof komt,en altijd wel.iets te vangen valt. Hij is matgrijs, onzichtbaar als ie stil staat. Opeens ziet ie wat ik ook zie: een libel, 2x zo groot als de grootste die wij hebben. Alsof ik er niet ben, rent ie opgewonden op het beest af maar die is er al vandoor.Die ogen, fel geel! Rond 8 uur komt vaak de apenkolonie langs. 20 klein en groot, komen de bocht om waar ik net op kijk, vaak blijft er eentje op de punt zitten kijken. Langzaam komen ze naderbjj, laten zich uit de bomen op het dak van de laatste bungalow(12) vallen, waar ik net naast zit (11), loeren van daaraf naar mij, en gaan dan achterlangs mn hut landinwaarts op weg naar de stortplaats waar het resort zn afval dumpt, bij gebrek aan alternatieven. een ‘duik’ in de zee,als het windstil is en het water glad. Het strand loopt heel langzaam af, soms is het water er lekker lauw al. het strand langs, vooral als daar nog niemand gelopen heeft. Soms wat vuil oprapen, glas en plastic. Hoef dit jaar geen schoonmaakaktie te houden (6 vuren om alles te verbranden). Er is dit jaar eindelijk een schoonmaakploeg geweest,vrijwilligers,georganiseerd door het eilandbestuur. Heeft 200 zakken vuil afgevoerd. Worden slippers van gemaakt.

soms steek ik het stukje rimboe eind strand door naar het weggetje vanwaar ik naar Memorial beach loop,Een strandje van 50 m. waar voor 11 uur meestal nog niemand te zien is. Daar is het water glashelder, loopt sneller af zodat je erin twater kan duiken. De rotsen zijn er vulkanisch, groen, blauw en roestkleurig.Hier huizen de gekko's overdag. Rond 10 naar het restaurant-terras, waar Zalamah vraagt of ik al honger heb. Als ik de enige gast ben voel ik me zo verwend. Ik maak graag een praatje met haar, of met Joe later op de dag.(zij vormen de staf, het mangement).Hun leven speelt zich voor 100 % hier af. ik mag die mensen graag, en de keukenploeg ook. Zalamah komt uit het vissersplaatsje aan de vastewal, Laem Ngob, waar vnl. moslims wonen. Ze komt uit zo.n familie, maar heeft er geen contact meer mee. Zo gaat dat als je met een heiden trouwt. Bij gebrek aan kinderen heeft ze 2 katten, een dik en een geval dat nauwelijks meer kan lopen zo vet. Die als een soort poppen ,knuffelobjecten behandeld worden. Ze laten ook werkelijk alles met zich doen. Dan wordt er een aan een poot naar de schotel vis gesleept, bijna met zn neus erin gestopt, eet een deel op maar is te lui om de rest op te eten. Doen bijna niets anders dan slapen. Een heeft een eigen hangmat. ls het etenstijd is en ze zijn niet op het terras, miauwt Zalamah net zo lang tot ze komen. De keukenploeg bestaat vnl.uit goedkope Cambodjaanse krachten, die in een dag even naar huis kunnen, wat ze zich eens per half jaar kunnen permitteren.voor de rest zijn ze 24/7 /beschikbaar. Eentje is zo fascinerend. Zo.n poppetje. Postuur van een 16jarige, stemmetje van een 4jarige, maar schijnt 25 en moeder van 5 kinderen. Waar oma voor zorgt, zij ziet ze dan bijna niet. Dat is Cambodja. Ik mag haar graag, maar ja geen woord engels, verlegen komt ze me mn eten brengen. Maar ze kijkt wel, toont haar fas cinatie onbevangen. En dat fascineert mij dan weer, in de rest van de wereld vermijdt een vrouw dat, je weet nooit wat zo,n man gaat denken. J&S kunnen helemaal niet weg. Als ze in april een half jaar dicht gaan vanwege klantgebrek, moeten ze de boel bewaken, anders wordt alles geroofd.Zou een mooi vrijwilligersbaantje voor mijzijn. Als ik de tuin niet had. Na 11 komen de eerste dagjesmensen op hun scootertje van de andere kant van het eiland, waar de resorts zijn met airco en winkels en pinautomaten en Lonely Beach, een reservaat voor hippie-backpackers die voor de zuip en de wiet en elkaar komen. Altijd leuk, een soort aapjes kijken. Blanke apen, wit zijn ze niet meer. Kreeftkleurig of ondergetatoeeerd , zonde van die vaak prachtige lijven. Want hier komt ook de upper ten op een motortje of soms een auto, dit is het eindpunt van de weg en een legendarisch plekje. Soms kom ik er mee in gesprek, vooral als ik merk dat het een nederlander is. Laatst was er Erik, die me vertelde dat Thailand wel de t laatste vakantiebestemming was die hij op zn lijstje had. Maar eenmaal hier, wilde hij niet meer weg.Verliefd op Thailand. Herkenbaar. Een duitse, had heel oost azie gezien, maar ‘ geen strandje zo mooi als dit.’ Bob Dylan? Ze hield meer van Johnny Cash, die ‘“zong de nummers van Dylan beter dan Dylan zelf “. Beter? Mooier, okee, Dylan zingt niet mooi. Vrouwenlogica, denk ik dan maar. Of echt Duits! Angstaanjagend bruine ogen Duits bruin zeg maar. .Rond 3 uur is het spitsuur, als de mensen uit het water komen, dorstig en hongerig. Veel russen. They ‘ love their children too’, zoals Sting al in de jaren 80 zong. Ja met zn drieen op een scootertje komen zij en genieten van de baai die maar heel langzaam afloopt. Soms zie je heel ver weg 2 mensen heel lang tot hun schouders, innige omhelzing, in het water staan. En als ik dan zo’n rusje van 2? in vaders armen zie genieten, die voetjes trappelend in het water, hij krijgt er maar geen genoeg van, of de handjes als hij wat verder gaat, dan geniet ik mee. Met dit mooie weer en een aantrekkende economie is het een uitstekend seizoen voor Joe en Ma, Dan komen tussen de 50 en de 100 mensen eten en drinken. Ik gun het ze zo.

Ik kan Joe geen groter plezier doen met Country Roads voor hem te zingen. Hjj is ten slotte een halve Amerikaan, dat betekent toc h wel wat voor hem..Toen ie me naar de boot bracht vertrouwde hij me toe dat hij de volgende dag voor t gerecht moest komen. Zn baas betaalt de advocaat. Dan moet ie beloven een good boy te zijn anders gaat ie de bak in. Zn delict? Dat ie bij de politie geroepen werd voor het stuk land(waar ie alleen maar de manager van is),en dat ie denkt bekijk t maar, vallen jullie maar dood.Dan voelt ie zich amerikaan., denk ik.Dwars,anarchist, dat mag ik wel. Hij wil ook niks te maken hebben met de ruzies van de eigenaars. Joe heeft ook een paar spelletjes, die hij in het leger geleerd heeft,om de gasten te vermaken.Magic, noemt hij dat. Hij weet dat leuk te brengen. Soms speel ik nog een nummertje op t terras,hoewel mn gitaar wel op zn eind is. Al 2x heeft ie m gerepareerd met bouten en schroeven maar hij gaat te zwaar spelen, mn vingers doen zeer. Om half 6 weer naar het terras, waar klokslag 6 uur, onder het gezang van de cicade, de zon in de zee zakt. De keuken sluit om half 5, dan is er rust, Zalamah en Joe blazen even uit, het keukenpersoneel doet een dutje en er heerst dan een beetje magische sfeer. heerlijk lezen in de hangmat. John Irving, en dan een commentaar er op schrijven. Het tweede boek was van Dolf Jansen. Van de TV. Geen begenadigd schrijver, zo kan ik het ook. Wel een leuk verslag. En nu Theehuis in de jungle van Minka Nijhuis, prachtig, over Birma. Herkenbaar, na mijn laatste bezoek. Ik stop even met lezen bij deze regel.:”Ik leg mijn spullen voor de nacht klaar. Ik kan er blindelings naar grijpen. De zaklamp achter mijn hoofd, het doosje voor mijn contactlenzen ernaast, een tweede sarong netjes opgevouwen naast me voor als de kou toeslaat.” Rond 6 gaat in de keuken de TV aan voor het nieuws en om half 7 gaat de keuken weer open en komen de andere gasten ook vaak kijken of een praatje maken. Dat zijn er dan maar een stuk of 4-6, dan maak je makkelijk contact.Dat zijn dan ook de echte liefhebbers, bijzondere mensen die gruwen van de hippie trail full of zombies (Men at Work). Rond 7 uur vertrek ik dan vaak weer naar mn hut(bungalow genaamd) om in de hangmat te genieten van de zee ,de lichtjes van de andere eilanden en een muziekje op mn mp3.